Inspiracje
karty coachingowe online, karty coachingowe pytania Model SERCE™, obrazy i słowa, muzyka Model SERCE™, artykuły rozwoju zawodowego, artykuły rozwoju osobistego
Wyzwania zarządzania
Jak wspierać zespół w zmianie?
Małgorzata Omilian
Zmiana struktury i zmiana lidera to działania, które prawdopodobnie zaraz po zwolnieniach grupowych, wywołują największe obawy i poczucie, że nadciąga kryzys. Jak wspierać ludzi w procesie zmian organizacyjnych? Jak ludzie mogą wspierać siebie nawzajem?
Dlaczego ludzie obawiają się zmiany?
Jeśli zapytasz się współpracowników, czy przez najbliższe pięć lat dojdzie do zmian w firmie, zapewne odpowiedzą, że tak. Jeśli zapytasz się tych samych ludzi, czy obawiają się zmian w firmie, są tacy, co powiedzą, że o tym nie myślą teraz, i są tacy, co stwierdzą, że obawiają się, bo nie lubią zmian. Zapewne znajdą się też tacy, dla których zmiana jest pozytywnym wyzwaniem i szansą na nowe - warto z ich wewnętrznej mocy korzystać do wsparcia innych w tym procesie – to jedna z metod wspierania siebie nawzajem w zmianie.
Jak jednak zadbać o tych, którzy zmiany się obawiają?
Autor idei Przywództwa Sytuacyjnego, dr Ken Blanchard, wyróżnia sześć stadiów obawy przed zmianą:
- Brak kompletnych informacji
- Sytuacja osobista pracownika
- Sposób wdrażania zmiany
- Konsekwencje zmiany
- Współpraca w zmianie
- Udoskonalanie zmiany
Jak możecie siebie wspierać?
Jeśli w Twojej firmie wprowadzane są zmiany, zatrzymaj się teraz i sprawdź:
- Czego najbardziej się obawiasz?
- Co możesz zrobić, aby zmniejszyć natężenie tej obawy?
- O co chcesz poprosić współpracownika, szefa, by zmniejszyć te obawy?
Więcej o wspieraniu siebie w zmianie pisałam w artykule Jak wspierać siebie w zmianie?
Jak lider może wspierać zespół?
Jeśli jesteś liderem w firmie, w której planuje się wprowadzić bądź wprowadza się teraz zmiany, skorzystaj z check-listy Akademii Ars Futura zawierającej podstawowe pytania, które każdy lider powinien sobie zadać, by krok po kroku przeprowadzić zespół przez zmianę:
Etap 1) Kompletowanie informacji
- Jaki jest cel zmiany?
- Co organizacja ma robić lepiej, inaczej, więcej, mniej, a czego ma nie robić?
- Ile czasu ma organizacja na wdrożenie zmiany?
Etap 2) Bezpieczeństwo pracowników
- Czego pracownicy mogą obawiać się najbardziej?
- Co stracą a co zyskają ludzie w procesie zmiany i jak mogę wzmocnić ich zasoby?
- Jak mogę sprawdzić poziom otwartości na zmiany i zadbać o pracowników (tych, co zostają i tych, co odchodzą)?
Etap 3) Wdrażanie zmiany
- Jakie są etapy wdrażania zmiany, ile czasu zajmie ich wdrażanie i kto jest za każdy etap odpowiedzialny?
- Jakie są alternatywy w przypadku nie wdrożenia danego etapu?
- Jak zmiany przekładają się na zmiany w strukturze i jakie płyną z tego korzyści?
Etap 4) Konsekwencje zmiany
- W jaki sposób zaangażować ludzi, by czuli sens zmiany?
- W jaki sposób mierzyć postępy zmiany i dopingować pracownikom?
- Jakie argumenty stoją za tym, że długofalowo zmiana będzie również opłacalna dla pracowników i jak ich do tego przekonać?
Etap 5) Współpraca w zmianie
- Kto z pracowników może być ambasadorem zmiany?
- W jaki sposób ludzi zaangażować w zmianę?
- Jak komunikować się wewnątrz organizacji i na zewnątrz, by każdy znał i rozumiał proces zmiany?
Etap 6) Udoskonalanie zmiany
- Ile czasu dajemy sobie na wyciągnięcie wniosków z początkowych założeń zmiany?
- W jaki sposób angażować i kogo do prac nad podsumowaniem wdrożenia oraz generowaniem pomysłów na udoskonalenie zmiany?
- Jak wspierać ludzi we wdrażaniu udoskonaleń, by efekty wdrożenia były jak najlepsze?
Oczywiście powyższe, to tylko wersja skrócona. Warto tę listę uzupełnić o pytania, które wpisują się w charakter działalności firmy i planowanej zmiany.
Współpracując z firmami, które przechodzą przez zmiany organizacyjne, w pierwszym kroku sprawdzamy, jakie jest największe źródło obaw przez zmianą. To fundament programu wzmacniania lidera w budowaniu poczucia bezpieczeństwa i jednocześnie efektywności zespołowej w nowej, planowanej rzeczywistości. Kluczowe jest, by ludzie czuli sens tego, co robią, rozumieli po co to robią oraz i identyfikowali się z firmą w procesie zmian.
Według raportu badań „Społeczna odpowiedzialność biznesu – perspektywa pracownika” (2013 r.), zrealizowanego przez Zespół Projektowy Forum Związków Zawodowych w partnerstwie z Uniwersytetem Warszawskim (Wydział Zarządzania), w części poświęconej m.in. satysfakcji z pracy, pod redakcją Aleksandry Spik, aż 72,2% pracowników sektora prywatnego stwierdziło, że lubi swoją firmę. Jak wynika z badań (Meyer, Herscovitch 2001, Cohen 2007), na które autorka powołuje się w publikacji, pozytywne emocje i sympatia odczuwana w stosunku do miejsc pracy, ma największy wpływ na postawę zaangażowania i identyfikowania się z firmą.
Jak zatem sprawić, by ludzie sympatyzowali z firmą w zmianie?
Twórca naukowego zarządzania, Frederick Taylor, twierdził, że „Głównym celem zarządzania powinno być zabezpieczenie maksymalnego dobrobytu dla pracodawcy, w powiązaniu z maksymalnym dobrobytem dla każdego pracownika”. I choć miało to miejsce ponad sto lat temu, koncepcja dbania o interesy pracodawcy przy jednoczesnym dbaniu o potrzeby pracownika, jest kluczowa we współczesnych metodach zarządzania na najwyższym poziomie.
Podążając za koncepcją Przywództwa Sytuacyjnego, autorstwa dra Kena Blancharda, uważność na człowieka w kontekście jednostki, zespołu, firmy, jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu. Wymaga ona od lidera elastyczności i swobody w poruszaniu się pomiędzy diagnozowaniem problemów, elastyczną współpracą przy jednoczesnej dbałości o wyniki.
Napięcia i niepowodzenia można zmniejszyć a efektywność zwiększyć poprzez spójną komunikację, dopasowaną do każdego etapu obaw przed zmianami. W jaki sposób lider może skorzystać z koncepcji Przywództwa Sytuacyjnego, by wzmocnić morale pracowników i ich efektywność?
Aby przybliżyć, o co chodzi z elastyczną postawą lidera, najpierw przedstawię graf z czterema stylami przywództwa, na podstawie czego opiszę poniżej, w jaki sposób korzystać ze stylów przywództwa i niwelować obawy pracowników.
Styl przywództwa (S1, S2) – Instruowanie i Konsultowanie. Styl S1 jest odpowiedzią na to, że ludzie chcą się angażować, choć nie wiedzą jak to zrobić w nowej sytuacji. W miarę zdobywania nowej wiedzy, zaangażowanie zaczyna spadać - wtedy elastycznie należy się przełączyć na Styl S2. Odpowiada to etapom 1 i 2 pracy z obawami, tj. kompletowanie informacji i poczucie bezpieczeństwa pracowników.
Jaka jest rola lidera? Określenie, co teraz będziemy robić inaczej, jakie wsparcie oferuję, jakie rezultaty są oczekiwane oraz zaproszenie do dzielenia się wnioskami.Jak zadbać o siebie i innych? Pytaj o to, czego nie rozumiesz. Nazywaj swoje potrzeby. Pomagaj innym zrozumieć.
Styl przywództwa (S2, S3) – Konsultowanie i Wspieranie. Styl S2 jest odpowiedzią na rosnącą wiedzę i spadające zaangażowanie a styl S3 na rosnące doświadczenie w nowym. Warto podkreślić stopniowe budowanie wiedzy na temat wdrażanych zmian i otwartość na współpracę w tym zakresie. Odpowiada to etapowi 3 pracy z obawami, tj. wdrażanie zmiany.
Jaka jest rola lidera? Zaproszenie do dzielenia się obawami, angażowanie ambasadorów zmiany, zapewnienie niezbędnych zasobów i przekazanie odpowiedzialności pracownikom.
Jak zadbać o siebie i innych? Poproś o wzmocnienie zasobów. Dziel się swoimi obawami i pomysłami. Wspieraj innych w obszarach, na których się znasz.
Styl przywództwa (S3, S4) – Wspieranie i Delegowanie. Rosnące doświadczenie i zaangażowanie powoduje, że elastycznie można przejść ze stylu S3 do S4. Na tym etapie ludzie są świadomi nabytych umiejętności, zauważają korzyści płynące ze zmiany, gruntują nowe nawyki wynikające ze zmiany i udoskonalają to, co wprowadzone. Odpowiada to etapom 4,5,6 pracy z obawami, tj. odpowiednio: konsekwencje zmiany, współpraca i doskonalenie zmian.
Jaka jest rola lidera? Inspirowanie ludzi poprzez zbieranie i rozpowszechnianie informacji o sukcesach, kibicowanie pracownikom i ich docenianie, wspieranie pracy i współpracy zespołowej oraz delegowanie zadań wraz z motywacją do samodzielności, innowacyjności i odpowiedzialności za wzmacnianie efektów zmiany.
Jak zadbać o siebie i innych? Doceniaj swoje sukcesy i dziel się nimi. Wspieraj i motywuj innych. Pytaj i wymieniaj się doświadczeniami po to, by stale udoskonalać proces zmian.
Choć mówi się, że przykład idzie z góry, za proces zmian w firmie odpowiadają wszyscy, dlatego też pisząc o wsparciu zwracam za każdym razem uwagę nie tylko na rolę lidera, ale również na sprawczość każdego z uczestników zmiany. Bo razem, znaczy więcej!
Zmiany, zmiany i co dalej...?
Jesteś liderem, który stoi przed procesem zmian w firmie? Zapraszam na coaching i mentoring dla liderów Wyzwania Zarządzania w Akademii Ars Futura.
Chcesz sprawdzić od czego zależy otwartość na zmiany pracowników i jak się z każdym komunikować, by zadbać o poczucie bezpieczeństwa i efektywne wykorzystanie potencjału? Zapraszam do skorzystania z badania FRIS® Style Myślenia – realizujemy sesje indywidualne jak i zespołowe.
Chcesz przeprowadzić zespół przez zmiany, dbając o morale i efektywność? Zapraszam do skorzystania z programu treningu i coachingu zespołowego i grupowego oraz innych metod, które proponujemy w ramach Pakietu Zarządzanie w Zmianie, budowanym w oparciu o potrzeby firmy i jej pracowników. Skontaktuj się z nami!
Dziękuję, że czytasz to, co piszę, niech służy.
Zapraszam do kontaktu!
Małgorzata Omilian - Professional Certified Coach (PCC ICF), trenerka FRIS®, Heros Navigares® - Podróż Bohatera®, konsultantka MindSonar®, autorka idei i modelu SERCE™ w biznesie, trenerka kompetencji przywódczych, zespołowych i zawodowych, praktyk zarządzania sprzedażą i procesami miękkiego HR.